Albums Apparatuur Links

 



Apparatuur

F90 Transparant

Vervangen afdichtingen

DR-3 Hoekzoeker

Fun.Fun.LensSet




 

 

 

Apparatuur

Ik gebruik al ruim 20 jaar Nikon apparatuur.
Vˇˇr die tijd fotografeerde ik met een
Ricoh KR5 en Xr2s, die ik beide vervolgens inruilde voor een Pentax Super A waar ik naderhand een Pentax ME Super bijkocht om zowel op zwart-wit als op kleur te kunnen fotograferen. Deze Pentax body's met lenzen heb ik toen uiteindelijk weer ingeruild voor een
Nikon F90 met de  AF D Zoom Nikkor 28-70mm  f3.5-4.5
Zwart-wit foto,s heb ik lange tijd zelf ontwikkeld en afgedrukt in een simpele zelfgemaakte doka op zolder.

De apparatuur waar ik momenteel het liefst mee fotografeer bestaat uit de volgende camera’s.
Mijn favoriete body’s die voor reizen, dieren, natuur- en landschapsfotografie gebruikt worden zijn de:

Nikon D3s
Nikon DF

Afhankelijk van het onderwerp heb ik dan onderstaande objectieven in mijn Lowe Pro rugzak zitten:

AF S Zoom Nikkor 24-120mm f4.0G IF ED VRII
AF S Zoom Nikkor 14-24mm f2.8G
AF D Nikkor 85mm f1.4
AF D Micro Nikkor 105mm f2.8
AF    Nikkor 300mm f4 ED-IF ( voor dierentuinen )
MF Fish Eye Nikkor 16mm f2.8 AIS
 

Verder neem ik tijdens mijn wandelingen heel vaak nog een oudere MF Nikon body mee. Meestal is dat de FE2.
In de analoge body heb ik dan diafilm
Fuji Sensia 100 asa  voor de landschappen e.d.
en de Fuji Sensia 400 asa voor de dieren zitten.
De diafilms scan ik vervolgens met een Nikon Coolscan IV
, wat erg leuk werk is maar wel veel tijd in beslag neemt.
Bij het scannen van de dia's of negatieven probeer ik vaak storende elementen weg te laten door de foto’s te croppen, ( bv een teveel aan saaie lucht en/of voorgrond weglaten ) waardoor het formaat van de foto iedere keer weer anders kan zijn. Foto’s komen dan naar mijn mening veel beter tot hun recht.
Je bent immers niet gebonden aan de 3:4 verhouding.

De digitale beelden die in NEF ( RAW ) uit de Nikon D3s of DF komen, bewerk ik in Nikon Capture NX2.
Natuurlijk niet alles, alleen de beelden die het waard zijn.
Voor de opslag van de foto's tijdens vakanties gebruik ik een Vosonic VP8360 imagetank met 120 GB aan schrijfruimte.


Nikon F Photomic + Nikkor-S Auto 50mm 1.4

Nikon F3 + Nikkor MF 50mm 1.8 AIS

Nikon F2AS + MD-2 + MB-1
Nikkor MF 50mm 1.8 AI

Indrukwekkende achterkant F2
met MD-2 en MB-1

Nikon F4s + Nikkor AF-D 20mm 2.8

Nikon F5 + Nikkor MF 50mm 1.2 AIS

Nikon FA + MD15 +
Fish-Eye Nikkor MF 16mm 2.8 AIS

Nikon FE-2 + MD12 +
Nikkor MF 50mm 1.2 AIS


Nikon FE-2 + MD12


Nikon FM + Nikkor MF 50mm 1.2 AIS

 

 

F90 Transparant

Hierboven vertelde ik al dat de F90 mijn eerste Nikon camera was, gekocht in 1993 en t/m 2006 gebruikt. Met deze F90 heb ik dus verreweg de meeste Foto's gemaakt.
Onlangs kwam ik op de fotograficabeurs in Houten bij Nikon-kenner/verzamelaar Peter Lownds deze
F90 Transparant tegen, een geweldig mooie camera.

Peter vertelde mij ook onderstaand verhaal en herkomst van de camera.

De F90 Transparant is gelijktijdig met de gewone F90 ge´ntroduceerd in 1992 in een zeer gelimiteerde oplage van 26 stuks en was bedoeld als promotiemodel voor handelaren die dit model bij de toenmalige importeur INCA konden kopen voor fl. 2600,-. Hier is echter nooit veel gebruik van gemaakt omdat 2 jaar later al de F90x uitkwam.
Transparante modellen kunnen alleen maar in het begin van de productie gemaakt worden omdat dan de gietmallen nog zuiver zijn, later zouden er zwarte resten achterblijven in de mallen.
Dit model heeft b.v. ook geen serienummer.

Verder is de F90 Transparant een volledig functionele camera waar in principe mee gefotografeerd kan worden, echter de lichtmeting is niet betrouwbaar en wijkt af van de werkelijk gemeten waarde. Dit komt natuurlijk doordat de lichtmeter be´nvloed wordt door het invallende licht van de transparante kap.
Het sluiterhuis en de achterwand zijn wel volledig lichtdicht.
Dus wil je er mee fotograferen dan zul je met een losse belichtingsmeter het licht moeten meten, de camera op M zetten, en vervolgens sluitertijd en diafragma handmatig instellen.

 

 

 

 

 


Vervangen afdichtingen en spiegeldemping

Bij oudere camera’s van +/- 20 jaar en ouder zijn na verloop van tijd de afdichtingsrubbers van de achterwand en de spiegeldemping versleten.
Dit komt omdat de weekmakers uit het schuimrubber verdampen waardoor de afdichting  plakkerig wordt, en eventueel schade kan veroorzaken aan b.v. de sluiterlamellen en het spiegelmechanisme.
Je kunt dit gemakkelijk controleren door met je vinger over het schuimrubber ( b.v. de spiegeldemping ) te wrijven. Als die zwart afgeeft, is de spiegeldemping aan vervanging toe.
Het zelfde kun je doen bij de achterwand, door met je vinger over de scherpe rand van de achterwand te wrijven. Geeft die zwart af, dan is ook deze afdichting aan vervanging toe.

Bij een aantal van mijn camera’s ( de F2AS, FE2 en de FA ) heb ik zelf deze afdichtingen vervangen met behulp van de Light Seal Kit van Jon Goodman.
Deze set heb ik via ebay besteld bij Jon Goodman onder de naam interslice.
Ik heb de uitgebreide versie besteld voor € 9,97 ( incl. verzendkosten )
Binnen een week werd de set al geleverd.

Deze bestaat uit:
-      5 zelfklevende foamstrippen in de volgende diktes:
       1 mm, 1,5 mm, 2 mm, 2,5 mm en 3 mm.
-      Afdichtingstrippen voor de achterwand ( voorgesneden en niet
       zelfklevend )
-      2 zelfklevende viltstrippen in 2 verschillende diktes
-      1 houten hulpstukje om de oude foamresten te verwijderen
-      Instructieboekje
Volgens mij genoeg om een stuk of 12 camera’s van nieuwe afdichtingen te voorzien.

Wat heb je verder nog nodig:
-      Gedenatureerde alcohol ( om de oude foamresten te verwijderen )
-      Scherp mesje ( om de oude spiegeldemping te verwijderen )
-      Wattenstaafjes
-      Houten tandenstokers of prikkers
-      Pincet
-      Geduld
-      Handleiding voor de specifieke camera ( te downloaden van website
      
http://www.kyphoto.com/classics/sealreplacement.html )
       In deze handleiding staat precies beschreven welke afdichtingen in welke
      diktes je nodig hebt voor die specifieke camera ( dit verschilt namelijk per
      camera )

Vooral het verwijderen en het schoonmaken van de oude foamresten is een tijdrovend en secuur karwei, waarbij je zeker de moeite moet nemen om de achterkant af te plakken met een stukje op maat geknipt papier, zodat geen oude foamresten tussen de sluiterlamellen en het transportmechanisme terecht kunnen komen.
Het aanbrengen van de achterwand-afdichtingen in de camera is echter heel simpel, doordat deze niet kleven en er als het ware ingeklemd worden.
Bij het verwijderen van de spiegeldemping moet je goed uitkijken dat er geen resten op de spiegel en het matglas terechtkomen, hier mag je gÚÚn alcohol gebruiken voor het schoonmaken. Dit kan zowel de spiegel als het matglas aantasten.
Bij het aanbrengen van de nieuwe spiegeldemping
is het belangrijk dat je de kleefzijde van de foam nat maakt, dit voorkomt dat deze al gelijk vast gaat zitten en niet meer op zijn plaats te schuiven is. 

Bij mij is het vervangen van deze afdichtingen in ieder geval goed gelukt en kan ik deze camera’s weer gebruiken. De testfoto’s lieten geen lichtlekkage zien.

 

DR-3 Hoekzoeker

Een hoekzoeker is een onmisbaar accessoire bij macrofotografie en voor fotografie laag bij de grond, wat vaak spectaculaire beelden oplevert. Een tijdje geleden was ik op zoek naar een model dat zowel op een van de oudere Nikon MF body’s zoals de FM, FM2, FE-2, FA e.d. ( 19 mm rond oculair ) moest passen als op de Nikon D200 ( rechthoekig oculair ).

Voor de D200 is eigenlijk alleen de DR-6 hoekzoeker bruikbaar, maar het nadeel is dat deze niet passend is te maken voor Nikon camera’s met een rond zoekeroculair.

Dan had ik dus 2 hoekzoekers moeten kopen, wat ook niet de bedoeling is.

Ik heb voor onderstaande oplossing gekozen:


Uiteindelijk is mijn keuze gevallen op de DR-3 die zonder adapter direct op camera’s uit de FM, FE serie en zelfs op de nog oudere Nikon F en F2 past.

Echter middels de DK-22 adapter ( van rond 19 mm naar rechthoekig ) past hij op alle Nikon camera’s met een rechthoekig zoekeroculair zoals de EM, FG, D50, D70(s), D100 , D200, D300 etc.

Middels de DK-7 ( van rond 19 mm naar 22 mm ) is hij zelfs bruikbaar op de  F801, F90, F100, F3HP, F4, F5, D1, D2, D3, D4 etc.
Als je bedenkt dat deze hoekzoeker in 1980 uitkwam, is het bijzonder dat hij middels een adapter gewoon op de nieuwste Nikon camera’s te gebruiken is.
Nadeel t.o.v. de DR-6 is dat je bij de DR-3 geen 2x vergroting van het zoekerbeeld kunt instellen, maar ik heb dat tot nu toe nog niet gemist.


De DR-3 is een stevige metalen hoekzoeker die traploos op de gewenste dioptrie in te stellen en te vergrendelen is.
Eenmaal gemonteerd is hij in elke stand te verdraaien, dat gebeurd met voldoende weerstand.
Het zoekerbeeld is rechtopstaand en niet spiegelverkeerd, zodat je gewoon ziet wat krijgt.

DR-3 Hoekzoeker met DK-22 adapter

 

De DK-22 adapter daarentegen is van plastic en daardoor wat kwetsbaarder.

Bij gebruik van de DR-3 + DK-22 op de D200 is denk ik toch enige voorzichtigheid geboden, hoewel het geheel wel stevig aanvoelt.

De DR-6 zal zeker stabieler op de body zitten, maar deze is echter niet passend te maken voor camera’s een rond zoekeroculair.

De DR-3 is echter niet meer nieuw leverbaar dus heb ik hem als occasion aangeschaft.

Nikon FM met DR-3

Nikon D200 met DR-3 + DK-22

 

Verder zijn de DR-4 en de DR-5 ook geschikt voor gebruik op alle Nikon spiegelreflexcamera's.

De DR-4 heeft standaard de DK-12 adapter ( rond 19 mm ) die echter vervangen kan worden door de DK-13 ( rond 22 mm )

De DR-5 heeft standaard een rond 22 mm aansluiting. Als echter de meegeleverde en bevestigde oculairadapterring verwijdert wordt, kan de DR-5 worden gebruikt op alle Nikon spiegelreflexcamera's met een 19 mm oculair.

Voordeel van de DR-5 is dat je nog een 2x vergroting van het zoekerbeeld kunt instellen. 

 

Fun.Fun.LensSet

 

Een tijdje geleden kwam ik op Ebay deze set lenzen tegen. Ik kon me een artikel in het Clubblad van de Nikon Club Nederland herinneren, waar in het kort iets over deze set lenzen geschreven werd ( Jaargang 18 Nr. 3  winter 2005/2006).

De Set is in gelimiteerde oplage alleen in Japan uitgebracht.

Eigenlijk bestaan er 2 versies.

 

Amusing lenses, versie uit 1995

Fun.Fun.LensSet, versie uit 2000

 

De eerste versie kwam uit in 1995 onder naam "Amusing Lenses", en is niet gemerkt met Nikon o.i.d., wel zat er een vel met Nikon stickers bij. In Zwitserland zijn deze blijkbaar ooit als set verkocht bij een Nikon SLR

Deze Set ben ik op ebay al eens tegengekomen voor de prijs van $ 950,- !!

 

De tweede versie kwam uit in 2000 onder de naam "Fun Fun Lensset".


Deze Set bestaat uit 3 lenzen:

- Fish-Eye type 20mm f8

- Macro 120mm  f4.5 / Soft 90mm f4.8

- Tele 400mm f8

Verder zat er nog een velletje met stickers bij om de lenzen eventueel te verfraaien en een gebruiksaanwijzing in het Japans. Bij mijn versie zat gelukkig ook een kopie van een vertaling in het Duits / Frans / Italiaans. 

 

Alle lenzen hebben een kunststof bajonet van het AIS type, een metalen vatting en een vast diafragma. Je zult dan ook op deze objectieven geen diafragmaring en dus ook geen diafragmalamellen tegenkomen.

De scherpstelling gebeurd handmatig ( behalve het 20mm objectief, dit is een Fix-focus type ) en gaat dan ook erg spartaans en vrij grof. Dit in schril contrast met de MF Nikkor objectieven, maar toch valt er goed mee te werken. Volgens mij zijn deze objectieven zelfs van een simpele coating voorzien ( te zien aan de blauwachtige gloed op de frontlens ).

De objectieven hebben geen serienummer maar zijn wel gemerkt met

"Nikon Technologies Inc.".

Ik heb deze lenzen gebruikt op een D200, en ik moet zeggen de resultaten vallen niet tegen, hoewel je ze natuurlijk niet kunt vergelijken met de kwalitatief hoogwaardige Nikkor objectieven.

 

 

Fish-Eye type 20mm f8

 

Beeldhoek                : 153░

Kortste instelafstand : 1 M

Gewicht                   : 235 gram

Deze 20mm is van het Fix-focus type en kan dus niet scherpgesteld worden.

Heeft verder ook geen filterschroefdraad en de objectiefdop is geen conventioneel type maar schuift er gewoon overheen.

Het objectief heeft de vertekening van een Fish-Eye

 

 

Macro 120mm  f4.5 / Soft 90mm f4.8

 

Beeldhoek                : 20░ / 28░

Kortste instelafstand : 0,64 M / 0,4 M

Gewicht                   : 300 gram

Dit 120mm Macro-objectief heeft standaard een reproductiemaatstaf van 1:3.

Dit is echter te wijzigen in 1:1.4 door het complete interne lenzenstelsel te verplaatsen naar de voorzijde, waarbij vlgs. het instructieboekje wel de beeldkwaliteit wat achteruit gaat.

 

Maar dit bijzondere objectief zijn eigenlijk 2 objectieven in 1. Door middel van het achterste interne lenzenstelsel eruit te halen en de voorste overgebleven lens omgekeerd te monteren maak je van een 120mm Macro lens een 90mm Soft focus lens.

Alsof het nog niet genoeg is kun je ook nog de mate van Soft focus regelen door een zelfgemaakt kartonnetje ( rond, en iets kleiner dan de lens ) over de lens te plaatsen.

 

Verder heeft dit objectief gewoon standaard 52mm schroefdraad aan de voorzijde voor het gebruik van filters.

 

 

Tele 400mm f8

 

Beeldhoek                : 6░

Kortste instelafstand : 4,5 M

Gewicht                   : 500 gram

Dit Teleobjectief moet voor het gebruik verlengt worden door de voorste tubus vast te pakken, helemaal uit te trekken tot aan de aanslag en vervolgens rechtsom vast te draaien.

Heeft ook verder gewoon standaard 52mm schroefdraad aan de voorzijde voor het gebruik van filters.